Słońce towarzyszy nam zawsze. Od zawsze. Jest życiodajnym źródłem światła, przedmiotem rozważania filozofów i astronomów, będąc tak fantastycznym i mitycznym zjawiskiem. Nie zawsze jednak służy nam dobrze, ale to już kwestia naszego (nie)zdrowego rozsądku.

Jesteśmy w samym środku okresu wakacyjnego, więc nasza ekspozycja na słońce jest zwiększona. Niewiele osób wie, że powinniśmy hartować naszą skórę przed intensywnym światłem letnim, zaczynając już od wiosny. Najistotniejsze jest to dla osób o jasnej cerze, które poprzez zmniejszoną ilość melaniny, są mniej odporne na intensywną ekspozycję skóry na słońce. Nie chodzi przecież tylko o piękny koloryt skóry i świetną prezencję w stroju plażowym, czy wzbudzanie zazdrości po powrocie ze słonecznych wakacji. Zależy nam także na dobrym samopoczuciu, którego głównym czynnikiem jest niezwykła witamina D3, zwana również prohormonem. Związek ten jest w polskich organizmach rzadki niczym złoto, i równie cenny.

Badania dowodzą, że około 90 procent witaminy D3 jest syntetyzowana przez organizm w wyniku ekspozycji na słońce, a pozostałe 10 procent bierze się z suplementacji.

Jakie właściwości ma witamina D3?

  • Wspiera mineralizację kości
  • Reguluje gospodarkę wapniowo – fosforową
  • Wzmacnia odporność
  • Poprawia funkcjonowanie układu krążenia
  • Zapewnia utrzymanie szczupłej sylwetki
  • Chroni przed rozwojem cukrzycy typu II

Warto jest korzystać z dobrodziejstw słońca przez te kilka miesięcy w roku, bowiem najlepsza suplementacja to ta naturalna, a niedobory związane z witaminą D3 są dla naszych organizmów druzgocące.

Należy jednak pamiętać o tym, że słońce ma też swoje ciemne strony. Przede wszystkim musimy limitować czas przebywania na słońcu, bowiem mocno opalona skóra szybciej się starzeje. Promienie ultrafioletowe, które są obecne w otaczającym nas świetle uszkadzają DNA, co jest główną przyczyną powstawania nowotworów. Zachowaj niezwykłą czujność jeżeli zażywasz intensywnych kąpieli słonecznych. Każda zmiana na skórze powinna być dla Ciebie alarmująca i skonsultowana z lekarzem.

Uważajmy także na dzieci i osoby w podeszłym wieku. Ich organizmy są znacznie delikatniejsze, wrażliwsze i mniej odporne na poparzenia słoneczne i wysoką temperaturę. Ograniczmy więc ich przebywanie w bezpośrednim oddziaływaniu słońca, szczególnie w godzinach jego największej intensywności.

Jak racjonalnie korzystać ze słońca? Wszyscy to wiemy, ale nie zaszkodzi powtórzyć.

  • Pamiętaj o kosmetykach zawierających filtry UV
  • Nie opalaj się między godziną 11:00 i 16:00
  • Pij dużo płynów
  • Dokładnie wycieraj się po wyjściu z wody
  • Noś dobre okulary przeciwsłoneczne
  • Noś nakrycie głowy
  • Noś przewiewne i jasne ubrania

Większość z nas stosuje się do tych zasad. Ale zawsze warto pamiętać o najważniejszym z naszych ubiorów, czyli o skórze. W dobrej ochronie kąpiele słoneczne zostawiają nam tylko delektowanie się nimi i czerpanie z samych korzyści i relaksu. Cieszmy się słońcem, cieszmy się swobodą wakacji! Rozsądnie.

A po powrocie z wakacji sprawdźmy, czy podczas wypoczynku nie zetknęliśmy się z osobą zarażoną koronawirusem. Sprawdź jak to zrobić https://proteonzdrowie.pl/covid-19/

Translate »